יהלומים יכולים להגיע במגוון צורות וחיתוכים. בעוד היהלום העגול הסטנדרטי נקרא יהלום עגול, שאר הצורות שייכות לקטגוריית חיתוך שמכונה פנסי (fancy cut). בנוסף לשם הכללי “פנסי”, לכל חיתוך יש שם שמתאים לצורה שלו, חלקם מוכרים יותר ואחרים קצת פחות.

מספר פרמטרים משפיעים על מחיר יהלום. בין הפרמטרים – צבע, ניקיון, ליטוש, משקל, וצורת חיתוך. לכן כשבוחרים את צורת היהלום, יש לזה גם משמעות אסתטית וגם משמעות מבחינת העלות. מחירון יהלומים ע”ש רפפורט מחולק לשני מחירונים, מחירון עגולות, ומחירון פנסי, כאשר יהלום עגול לרוב יקר בכ30% מכל הצורות האחרות. בנוסף להשפעת הצורה של היהלום על המחיר, צורת החיתוך משפיעה גם על מידת הניצוץ שלו, והחיתוכים הנעשים ביהלום משפיעים על אופן החזרת האור ועל כן משפיעים על הזוהר והברק שלו.

אז אילו צורות יהלום ניתן למצוא?

יהלום בחיתוך עגול (Round diamond)

זהו היהלום העגול הקלאסי והעל זמני, והוא צורת היהלום הפופולארית ביותר. רוב היהלומים הנמכרים בעולם הינם מסוג זה. בשל צורתו, היהלום העגול נחשב ליהלום האידאלי מבחינת שבירת אור בעל ניצוץ וברק מושלמים. יהלום עגול מתאים לנשים קלאסיות בעלות טעם אלגנטי, והוא מחזיר הכי הרבה ניצוץ וברק.

טבעת אירוסין עם יהלום מרכזי - דגם מרטין

טבעת אירוסין עם יהלום מרכזי – דגם מרטין

יהלום בחיתוך פרינסס (Princess cut diamond)

יהלום בצורת פרינסס הוא יהלום בצורת ריבוע, בעל פינות חדות שלא נחתכו. מקורו של יהלום זה בארה”ב של שנות ה-80. הוא נחשב לחיתוך הכי פופולארי לאחר החיתוך העגול, ונותן לעונדת אותו מראה מודרני ועדכני. הפופולאריות שלו גדלה עם השנים, וניתן למצוא אותו במגוון טבעות אירוסין.

עגילי יהלומים בחיתוך פרינסס

עגילי יהלומים בחיתוך פרינסס

יהלום בחיתוך טיפה (Pear shaped diamond)

כשמו כן הוא, זהו יהלום בצורת טיפה או אגס. יהלום טיפה מתאים במיוחד לשיבוץ בתוך תליון יהלום או עגילים, אך גם בטבעת אירוסין הוא נוצץ ביופיו.

טבעת אירוסין דגם טיפה

טבעת אירוסין דגם טיפה

יהלום בחיתוך אמרלד (Emerald cut diamond)

יהלום אמרלד הוא לרוב בעל צורה מלבנית. יהלום אמרלד מעניק לתכשיט מראה וינטג’י מיוחד ואסתטיקה אצילית. חיתוך אמרלד נפוץ למדי בטבעות אירוסין, אך יכול להתאים גם כשיבוץ בתוך תליון יהלום.

טבעת אירוסין עם יהלום אמרלד מרכזי

טבעת אירוסין עם יהלום אמרלד מרכזי

יהלום בחיתוך לב (Heart shaped diamond)

לב סימל מאז ומעולם רומנטיקה, והוא הסמל האולטימטיבי לאהבה. על מנת לקבל צורת לב איכותית, נדרשת מיומנות רבה וליטוש ברמה גבוהה. יהלום בצורת לב נחשב פחות פופולארי, ולכן מעניק לעונדת אותו תחושת ייחודיות. כיוון שהוא פחות נפוץ, יהלום בצורת לב מושך תשומת לב וסקרנות. חיתוך זה יכול להתאים כשיבוץ בעגילים, תליון יהלום, או טבעת אירוסין.

תליון עם יהלום בצורת לב

תליון עם יהלום בצורת לב

יהלום בחיתוך אובלי (Oval shaped diamond)

חיתוך אובלי הינו חיתוך סגלגל. בשל צורתו המוארכת, הוא נתפס כגדול יותר מאשר מיהלום עגול באותו משקל.

טבעת אירוסין אובל בזהב צהוב

טבעת אירוסין אובל בזהב צהוב

יהלום בחיתוך רדיאנט (Radiant cut diamond)

רדיאנט הוא יהלום מלבני עם פינות חתוכות. חיתוך הרדיאנט נחשב לחיתוך יחסית מודרני, והחל להמכר רק לפני כ-20 שנה. יהלום רדיאנט משובץ הרבה בטבעות אירוסין ובתליוני יהלום, ובשל צורתו מתאים לשילוב יחד עם יהלומים ואבני חן צדדיים.

טבעת אירוסין בחיתוך רדיאנט עם יהלומים מסביב

טבעת אירוסין בחיתוך רדיאנט עם יהלומים מסביב

יהלום בחיתוך מרקיזה (Marquise cut diamond)

חיתוך מרקיזה דומה בצורתו לצורה של סירה. הצורה הייחודית של יהלום מרקיזה גורם לו להתבלט ולמשוך תשומת לב. יהלום מרקיזה שמשובץ בתוך טבעת מעניק לעונדת אותו מראה של אצבעות ארוכות ודקות.

טבעת אירוסין מרקיזה בזהב לבן

טבעת אירוסין מרקיזה בזהב לבן

יהלום בחיתוך אשר (Asscher cut diamond)

צורה מיוחדת שמשלבת בין חיתוך אמרלד לבין ריבוע והיא למעשה ריבוע עם פינות חתוכות. יהלום אשר קרוי על שם היהלומן ג’וסף אשר. יהלום אשר נחשב פחות פופולארי, למרות שהפופולאריות שלו עלתה בעקבות אזכור בסדרת הטלוויזיה “סקס והעיר הגדולה”.

טבעת אירוסין משובצת יהלום אשר-אמרלד קאט

טבעת אירוסין משובצת יהלום אשר קאט

יהלום בחיתוך כרית (Cushion shaped diamond)

זהו חיתוך בסגנון עתיק וינטג’ שהיה נפוץ במאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. טבעת עם יהלום בחיתוך כרית מעניקה לעונדת אותה מראה קלאסי ורומנטי בהשראת התכשיטים העתיקים שענדו בנות האצולה.

 

יהלום בחיתוך ספטגון (Septagon)

זהו יהלום בעל צורה מיוחדת ונדירה. עקב צורתו הייחודית, יהלום ספטגון מתאים בעיקר כשיבוץ בשרשראות.

תליון יהלום בחיתוך ספטגון

תליון יהלום בחיתוך ספטגון

יהלום בחיתוך משולש (Triangle)

כשמו כן הוא, זהו יהלום בצורת משולש. לעיתים קרובות משבצים יהלום משולש כיהלום מרכזי בתליון.

תליון יהלום משולש

תליון יהלום משולש