תגובתה של רונית זילברשטיין לכתבה המצורפת:

״למה לא נכון לקנות יהלומים באינטרנט:
יהלום אינו בגד או נעל אותם ניתן ומשעשע לרכוש באינטרנט. גם אם טעיתם במידה סיכנתם עשרות דולרים בודדים ולרוב גם תעדיפו להעביר הלאה לחבר או חברה. רק לאחר ניסוי ותהייה של מספר הזמנות מאותו יצרן תוכלו לקלוע באמת. רכישת תכשיט משובץ ביהלום, אינו אירוע יום יומי המאפשר השתעשעות של לונג דיסטאנס. מדובר בהוצאה כבדה של אלפי דולרים או במקרה הטוב מאות דולרים.
יהלום צריך לראות בעין ובעין חמושה בלופה, יהלום צריך לקנות ממקור ממשי – מקום שראית בעינך שלך , מוכר ונגיש. רצוי, כמובן, עם המלצות מאנשים / לקוחות.
יהלום זה לא חתול בשק ואין יהלום הזהה למשנהו.

אלמנט התיעוד הגמולוגי מסייע מאוד בסלקציה הראשונה. כמובן שיש להעדיף את החברות הגמולוגיות המובילות
והוותיקות בעולם.
לאחר המשוכה הראשונה של התיעוד, יש לבחון בעין מספר יהלומים מאותו משקל, צבע ורמת ניקיון. על פניו התיעוד מצביע על פרמטרים דומים וכמעט זהים אבל ופה ה’אבל’ העצום: יש הבדל ענק בין הנתונים היבשים לבין היהלומים בינם לבין עצמם. לא פעם אני מראה 2 אבנים ללקוח עם אותם פרמטרים אולם אחת יותר יפה מהשנייה. יותר יפה בניקיון הפנימי במיקום הפגם, צבע הפגם או גודל הפגם.
את זה רק בעין אפשר לראות, את זה רק בעל מקצוע אמיתי יכול להראות ללקוח״

אנחנו קונים באינטרנט בגדים, מוצרי חשמל, מצרכים לבית ואפילו ריהוט – אז למה לא יהלומים? • למה לא כדאי להזמין מחו”ל, על איזו תעודה צריך להתעקש ואיך לא נופלים למלכודות שגורמות ליהלום להיראות גדול יותר • מדריך קנייה לצרכן הלא מלוטש.

כשמייגן מרקל הציגה בראיון טלוויזיוני את טבעת האירוסין שקיבלה מהנסיך הארי, שעוצבה עם יהלומים שירש מאמו המנוחה, הנסיכה דיאנה, זו הייתה הדחיפה המושלמת לעולם טבעות האירוסין מיהלומים, שיודע פריחה גם ככה בשנים האחרונות. יש להניח שבקונצרן דה־בירס, ספקית היהלומים הגדולה ביותר בעולם, גם היו מוכנים לשלוח לזוג המאוהב את זר הפרחים הגדול ביותר בממלכה הבריטית. יהלומים הם החברים הטובים ביותר של האישה, שרה מרילין מונרו בשנות החמישים, ואין ספק שהחברות נראית הרבה יותר קורנת ומושכת בסרטון או צילום רומנטי ברשתות החברתיות.

היהלומים לא רק נראים טוב באינטרנט, הם גם נמכרים בו לא רע בכלל. בעוד שבארצות־הברית השוק התחיל לפני כ־15 שנה, בישראל השוק צעיר ומתקדם באיטיות, שלא כמו שוק האופנה האינטרנטי או אפילו הסופרמרקטים, אבל המגמה ברורה – כלפי מעלה. “בארצות־הברית, קניית תכשיטי יהלומים אונליין מהווה כ־10%־15% מכלל מכירות הענף”, קובעת דניאלה קדוש, מנכ”לית “יהלומי הבורסה”, ולכך מוסיף היהלומן דרור יהודה מחברת זיהוי היהלומים “צבי יהודה”, כי כלל השוק האינטרנטי, במובילות השוק האמריקאי, מוערך בקרוב ל־2 מיליארד דולר. בארץ לעומת זאת, מדובר בחלק קטן בלבד מכלל מכירות ענף היהלומים והתכשיטים, שמגלגל על פי הערכות 2.7 מיליארד דולר.

ומהם בעצם היתרונות של הזמנת יהלומים אונליין? ובכן, האתרים טוענים שהמחירים בהם נמוכים מהמחירים בענף, אך אלה טענות שאי אפשר להוכיח כי אין מחירי מחירון ומחירי המוצרים משתנים מאוד. מעבר לכך יש כמובן את היתרון הגדול של הזמנה באשר היא מהרשת – הנוחות להזמין מהבית בקליק ולקבל את המוצר עד הבית. על יתרון נוסף ספציפי לתחום התכשיטים באינטרנט, שקשור באפשרות להחזיר את המוצרים אם התחרטתם, תוכלו לקרוא במסגרת בסוף הכתבה.

יהלומים מחו”ל? כדאי לוותר

בניגוד למרבית תחומי השופינג אונליין שעושים הישראלים, קניית יהלומים מאתרים בחו”ל בעייתית מאוד. קניית תכשיטים תחויב במס של 12% ובמע”מ, וגם במשלוח יקר כולל ביטוח, תוספות שלא בהכרח יצדיקו את הקנייה בחו”ל. כמובן, שאם אתם טסים לחו”ל בהחלט אפשר לאסוף שם על הדרך הזמנה מאתרים לא ישראליים, אך בפועל מעטים עושים זאת.

ייתכן שזו הסיבה שמכירות האתרים הישראליים נמצאות בעלייה, כך לפחות מעיד שובאל פלח, מנהל השיווק של רשת “רויאלטי”, שמחזיקה ב־50 סניפים. “התחלנו לפני שלוש שנים והמכירות היוו שברי אחוזים מהמחזור שלנו. בשנה האחרונה המכירות באתר אחראיות כבר ל־10% מהמחזור”, אומר, ומוסיף שתליונים הם הנפוצים בקנייה באינטרנט כי בניגוד לטבעות יהלומים, אינם דורשים התאמת מידה.

במקרה של “יהלומי הבורסה”, שמפעילה רק נקודת מכירה אחת, האתר מהווה יותר מ־50% מהמכירות, כשהמנכ”לית דניאלה קדוש מעידה ש”האינטרנט החליף את הרצון לפתוח רשת עם סניפים”. קדוש באה לעולם היהלומים מתחום התיירות, אחרי שלפני כעשרים שנה לקחה חלק בנסיונות הראשונים למכור כרטיסי טיסה בטלפון, יחד עם משה חננאל, חלוץ המהפך. “הוצפנו בביקורות, הסתכלו עלינו כמטורפים. היום קוני הכרטיסים במשרדי הסוכנים הפכו למיעוט – וזה מה שיקרה גם ליהלומים”, היא צופה.

ואט אט אכן מתרחב עולם היהלומים באינטרנט. בקיץ הקרוב גם “תכשיטי פדני” תשיק אתר, ולאחרונה יש תופעה של יהלומנים חברי בורסה שפותחים אתרים במטרה למכור ליחידים, בגלל הירידה במכירות לעסקים. “אני עדיין מאמינה במגע אישי, אבל ברור שעולם התכשיטים והיהלומים הולך לשם”, אומרת ענת קסטרו, חברת בורסה ותיקה עם נסיון של כ־30 שנה, שהחליטה לפנות לאפיק האונליין.

לא הכל נוצץ: הסיכונים והמלכודות

יהלומים נחשבים לאחד המוצרים הקשים ביותר לקנייה, עם אפשרויות רבות “לעבוד” על הצרכן. אמינות המוכר היא הפרמטר החשוב ביותר, כדי שלא תמצאו עצמכם עם יהלומי מעבדה סינטטיים שאמנם דומים בתכונותיהם ובמראה שלהם ליהלומים ממעבה האדמה, אך נתפסים כנחותים בשוק ולכן ערכם נמוך ב־50%־70% בהשוואה ליהלום באיכות מקבילה. הבעיה? אפילו יהלומנים ותיקים מתקשים לזהותם. הם מתגנבים לחבילות יהלומים מלוטשים שנשלחות מהודו, נמצאים אצל חברי בורסה, נמכרים באתרים ובחנויות פיזיות. מוכרים ישרים, כמובן, יבהירו שאלו יהלומי מעבדה. כמו כן, שימו לב שיש יהלומי Single touch עם 12 חיתוכים בלבד במקום 57 שיש ביהלום רגיל, וההפרש במחיר מגיע ל־50% לפחות, כלפי מטה.

ישנם סיכונים רבים נוספים בקניית יהלומים, בוודאי כשמדובר בקנייה ברשת. כך לא תיפלו בפח.

יהלומים בתפזורת מחו”ל: קניית יהלומים בתפזורת לצורך שיבוץ עצמאי אמנם חוסכת כסף, אך אינה ישימה לישראלים. אין אפשרות להכניס יהלומים לא משובצים לישראל, אלא אם יש לכם רשיון עיסוק ביהלומים מטעם המפקח על היהלומים. אם לא, יגיעו היהלומים למכס בבורסת היהלומים, ולא תוכלו לשחררם אלא אם תגייסו בעל רשיון שישחרר אותם על שמו ו”ימכור” לכם אותם, מה שיחייב תוספת מחיר ומע”מ. אחרת, היהלומים יוחזרו לחו”ל, כל ההוצאות והעמלות עליכם ותמתינו חודשים לכסף חזרה, במקרה הטוב.

מכת זיופים: חגיגה שלמה של זיופים ו”עבודה” על הלקוחות קיימת באינטרנט, יש הטוענים שאף יותר מאשר בחנויות הרגילות. הסיכון כפול: אפשר לזייף את היהלומים ואפשר לזייף את התעודות, כולל זיופים לתעודת ה־GIA היוקרתית. אפשר לקבל תעודה של GIA על יהלום בכל גודל, אבל תתקשו לרכוש באתרים הישראליים אבנים קטנות מקראט עם תעודה כזאת. ב”בורסת היהלומים” למשל מוענקת התעודה רק לאבנים בגודל של קראט ומעלה, ולאבנים קטנות יותר יגבו 200־300 שקלים תמורת הבדיקה. אתרים וחנויות המודעים לרצון של לקוחות בתעודות יציעו תעודות של מכונים אחרים, כמו “רויאלטי” שמספקת תעודות גמולוגיות “תוצרת בית” של גמולוגים בתוך החברה. מי שמתעקש על ה־GIA ישלם 50־100 דולר לבדיקה.

צילומים: אם תראו צילומים מאתרים אמריקאיים מובילים כמו blue nile או ALLEN JAMES ותשוו אותם לצילומים באתרים הישראליים, תבינו את ההבדל. “בצילום ניתן לראות יהלום רק בהגדלה של פי 20” קובע חבר בורסה. תיאורטית אתרים יכולים לספק צילומים בהגדלות כאלו. אבל מעטים עושים זאת.

מה שמסביב: לא רק אונליין, אך לעתים חנויות “שוכחות” לספק מידע. זה בולט כשהתכשיט בנוי על אבן מרכזית ויש אבנים קטנות סביבה, שאין עליהן מידע. אם האתר או החנות לא מוכנים לספק השלמות מדויקות, כדאי להסיק את המסקנות.

הגודל כן קובע: גודל היהלום משפיע על ערכו, אך קיימות שיטות ותיקות לגרום לו להיראות גדול יותר. למשל, הקפת היהלום באבנים קטנות או לשבץ אותו מוקף בזהב לבן עם ציפוי רודיום מבריק, שמוסיף אור ויוצר אפקט של יהלום גדול יותר. היהלומים שבאתרים מצטיינים בברק שהם פולטים, וגם מומחה יתקשה לדעת אם זה ברק טבעי, אפקט תאורה, או תוספת הציפוי מבלי לבדוק פיזית.

הנחות מחשידות: כל הנחה של יותר מ־10% מעוררת חשד. ביהלומים אין הנחות כאלו ואין גם מכירות חיסול.

תחפושת השיבוץ: כשהתכשיט המוגמר יגיע אליכם, לא תוכלו לדעת אם הוא אכן עומד במבחן ההצהרות. המקצוענים יוכלו לראות פגמים או לאבחן צבע, אבל יש בעיות שהשיבוץ יסתיר גם מעיני היהלומן המשופשף. לדוגמה, פגמים או סדקים שהוסתרו על ידי “שיני” השיבוץ – תרגיל מוכר. גם משקל מדויק של האבן עד הנקודה האחרונה, איננו ניתן למדידה באבן משובצת.

טיפולי השבחה: הטיפולים שנועדו לשפר את נראות היהלום כוללים קדיחה בלייזר, צביעה ומילוי – אך מורידים את ערך היהלום, והקדיחה אף עלולה להפוך אותו לרגיש יותר לשבירה.

כך תבחרו את היהלום שבכתר

ה־GIA, הגוף שמנפיק תעודות גמולוגיות שנחשבות לאמינות והקשוחות ביותר בעולם בתחום הערכת היהלומים, פיתח ארבעה קריטריונים לאבחון יהלומים (משקל בקראט, איכות ליטוש, ניקיון ובהירות וצבע), כשהמכלול אמור לייצר את האבחנה בין איכויות היהלומים השונים.

ליטוש: שיבוץ מקצועי מחייב ליטוש מוקפד של משטחי הזהב, עבודה סיזיפית בעיקר כשמדובר בתכשיטים הפופולריים ועתירי האבנים הקטנות. התרשלות בשיבוץ תוליד תכשיט שנראה נוצץ ביום הקנייה, אבל מהר מאוד יאבד חיות וברק והאבנים ייראו כמו גרגירי מלח.

לובן: ככל שהיהלום לבן יותר כך גדל שוויו. קיימות 10 דרגות לובן בין D־M (המומלצות לקונה הסטנדרטי) ובין F־G (עדיין לבן אך פחות יקר). הלובן חשוב יותר מהנקיון, וחשוב שבמסגרת התקציב שלכם תקנו דרגה טובה יותר של צבע, אפילו על חשבון הנקיון.

רוב הצרכנים משוכנעים שדי בנתונים האלה, אך קיימים מרכיבים משפיעים נוספים שחשוב לשים אליהם לב.

שיבוץ: שיבוץ מקצועי, על ידי משבץ שעובד עם מיקרוסקופ שמגדיל את האבנים פי 50, יכול לשפר את ערך התכשיט באלפי שקלים – בהשוואה למשבץ שעובד עם “לופה” בלבד. שיבוץ איכותי מבטיח הגנה מנפילת אבנים. איכויות השיבוץ דורשות מומחה שיאבחן את התכשיט עצמו, וכמעט בלתי אפשריות לניתוח דרך צילומים באתרים.

צורת היהלום: יהלומים עגולים לדוגמה, החיתוך הפופולרי ביותר, עם נתונים זהים, יכולים להיות שונים ב־20%־30% במחיריהם, כפוף להתמודדותם עם מעבר קרני אור – שיכול לדעת רק מומחה שיבחן היהלומים פיזית.

עומק היהלום: העומק יכול להשפיע על ערך היהלום – זה יכול להיות יהלום שטוח או יהלום בולט, קראט זה המשקל ולא הצורה.

מתחרטים ורוצים להחזיר? מזל שקניתם באינטרנט

הפתעה! כשמדובר בתכשיטים, כולל תכשיטי יהלומים, יש לקנייה באתרי אינטרנט ישראליים יתרון על פני קנייה בחנויות פיזיות. עו”ד יעל כהן־שאואט מהמועצה הישראלית לצרכנות מסבירה שאם קונים תכשיטים בחנות, תקנות הגנת הצרכן מאפשרות החזרה רק עד לסכום של 3,000 שקל, תוך יומיים בלבד, וגם אז * רק על תכשיט שאיננו הזמנה מיוחדת.

לשמחתנו, תקנות אלו לא חלות על רכישת תכשיטים באינטרנט. מתחרטים? תוכלו להחזיר ולקבל כסף ללא הגבלת סכום, תוך 14 יום מיום קבלת המוצר. חשוב לדעת שבמקרה של בני 65 ומעלה או עולים חדשים שעלו לפני פחות מ־5 שנים – הוארך המועד לארבעה חודשים.

כותבת: שושנה חן, 31.05.18

 

לצפייה בקטלוג טבעות יהלומים

לקריאה נוספת בנושא טבעות אירוסין